Transport van gas wordt duurder

16 mei 2019

Landelijk netbeheerder GTS mag volgend jaar de tarieven voor het transport van gas aanzienlijk verhogen. De tarieven gaan gemiddeld met 8,6% omhoog. De forse stijging wordt vooral veroorzaakt door een dalend gasverbruik en door een rechtelijke uitspraak dat de toezichthouder ACM in de afgelopen jaren de tarieven voor landelijk gastransport te laag heeft gehouden. De misgelopen inkomsten mag GTS in de komende jaren alsnog binnenhalen. Dat houdt in dat GTS in 2020 in totaal ongeveer 850 miljoen euro bij de klanten in rekening kan brengen. Anders dan bij elektriciteit, waar regionale netbeheerders betalen voor het gebruik van capaciteit in het landelijke net van TenneT, zijn de klanten van GTS de (shippers van de) leveranciers.

Verwacht kan worden dat leveranciers de hogere kosten voor landelijk transport geheel of gedeeltelijk aan de afnemers zullen doorberekenen. In hoeverre dat gebeurt en op welke wijze, kan per leverancier verschillen. Daarom kan ACM geen uitspraken doen over extra kosten voor de afnemers. Daar komt nog bij dat de hele tariefsystematiek voor het landelijke gastransport op de schop gaat. Momenteel hanteert GTS tarieven die hoger zijn naarmate de afnemer verder weg van Groningen woont. Als gevolg van Europese regelgeving moet GTS dat tariefsysteem, met honderden specifieke tarieven, vervangen door een zogenaamd postzegeltarief.


Deel dit


Dit vind je misschien ook interessant….