Energieleveranciers moeten niet te lang wachten met het nemen van stappen om onbetaalde rekeningen alsnog te innen. Dat geldt vooral als het leveringen aan kleinverbruikers betreft, waarbij de leverancier ook de netwerkkosten moet innen. Dat volgt uit een recente uitspraak van de Kantonrechter in Maastricht. In 2013 liet een ontevreden klant van Essent de automatische afschrijving door zijn bank terugstorten. Begin 2017 pakte een incassobureau de onbetaalde rekening op, maar de kwestie belandde bij de rechtbank. Daar wees de klant op de wettelijke vervaltermijn van twee jaar voor transportkosten en stelde dat die termijn ook van toepassing is als de leverancier deze kosten int. De rechter ging daar in mee. De klant moet wel de openstaande energierekening betalen, maar de transportkosten hoefde de klant niet meer aan leverancier Essent voldoen.
ACM beëindigt de volumekorting voor de grootindustrie
Nauwelijks kostenefficiënte alternatieven voor CCS
Voor het eerst: bird curtailment