In 2023 moeten 1 miljoen auto’s op elektriciteit kunnen rijden zonder dat daarvoor miljarden euro’s nodig zijn voor netverzwaring. Door het moment en/of de snelheid van laden aan te passen aan de mogelijkheden van het transportnet en de elektriciteitsmarkt, kan ook worden voorkomen dat er extra centrales moeten worden gebouwd om aan de piekvraag te voldoen. De netbeheerders willen daarom dat het gebruikelijk wordt om bij het laden zo veel mogelijk rekening houden met het net en de markt. Deze manier van slim laden, oftewel Smart Charging, moet door de organisatie ElaadNL verder worden uitgewerkt en als de standaard in de markt worden gezet. ElaadNL is een kleine tien jaar geleden door netbeheerders opgericht om laadpalen te plaatsen, maar groeide uit tot een kennis- en innovatiecentrum. Dat kennis- en innovatiecentrum heeft nu een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de netbeheerders afgesloten. Daardoor kan ElaadNL weer vijf jaar vooruit om slim laden verder door te ontwikkelen, zodat elektrische auto’s een vast bestanddeel gaan uitmaken van een duurzaam energiesysteem.
ACM beëindigt de volumekorting voor de grootindustrie
Nauwelijks kostenefficiënte alternatieven voor CCS
Voor het eerst: bird curtailment