Garantie op succes bestaat niet, maar met veel betrokkenheid lukt het bedrijven binnen de meeste sectoren om te groeien. We nemen hier tien strategieën onder de loep die je kunnen helpen bij het uitbreiden van je kleine of middelgrote onderneming.
Als je van plan bent om je bedrijf te laten groeien, is het zaak om een team te vormen van mensen met de benodigde vaardigheden, inzet en ervaring om het bedrijf in de goede richting te sturen.
Het tijdig selecteren van de juiste mensen heeft invloed op het tempo waarin het bedrijf zich later kan gaan ontwikkelen. De medewerkers die je in het begin aanneemt, zijn niet altijd degenen waarmee het bedrijf in de toekomst succesvol zal kunnen groeien. Wees dus voorbereid op eventuele veranderingen. Ieder teamlid moet een toegevoegde waarde voor het bedrijf hebben, en op dezelfde golflengte zitten wat betreft het groeiperspectief.
Om je onderneming te laten floreren is het van belang om een compleet merkimago te hebben voor het bedrijf. Of je nu een B2C of B2B onderneming bent, het opbouwen van een merk is een belangrijk deel van de positieve indruk die klanten van je bedrijf zullen krijgen.
Door je bedrijf te koppelen aan een specifiek merkimago leg je een emotionele link tussen jezelf en de klanten. Op die manier laat je een sterke herinnering achter, zodat de klanten trouw worden aan je merk en eerder terugkomen voor toekomstige aankopen. Het creëren van een vertrouwd merk is de sleutel tot duurzame bedrijfsgroei.
Om een klein bedrijf te laten groeien zijn aanvullende begrotingsmiddelen nodig. Dit kan de nodige stress opleveren als je niet op de hoogte blijft van je financiën. Het opstellen en geregeld bijhouden van een nauwkeurige kasstroomprognose zorgt ervoor dat je investeringsmogelijkheden in de gaten kunt houden en grip houdt op je uitgaven.
Het is logisch dat bedrijfsgroei steunt op het uitbreiden naar nieuwe markten en het vinden van nieuwe klanten. Maar voor het realiseren van gestage en organische groei moet de focus ook liggen op de bestaande klanten, met aandacht voor de producten en diensten waarvoor zij in de eerste plaats naar je toe kwamen.
Door aandacht te schenken aan bestaande, loyale klanten beschik je over waardevolle merkambassadeurs die jouw producten en diensten blijven afnemen of hun contracten verlengen. Ze zullen je onderneming ook eerder aanraden bij vrienden. Mond-tot-mond reclame kan worden aangemoedigd door voordeelprogramma's en aanbiedingen voor terugkerende klanten.
De meeste ondernemingen hebben wel toekomstambities voor hun onderneming over tien jaar, maar vele beschikken niet over het nodige management, leiderschap, strategische vaardigheden en ervaring om deze groeiplannen door te voeren.
Om de onderneming en jezelf op professioneel gebied te laten groeien, is het van belang om je sterkte en zwakke punten te bekijken en de gebieden te ontwikkelen die de grootste positieve impact hebben op het succes van je bedrijf. Het laten groeien van een bedrijf vraagt andere inzichten dan het opstarten, dus aarzel niet om te investeren in persoonlijke leer- en ontwikkelingstrajecten om de juiste keuzes te maken voor je onderneming.
Om een klein bedrijf te laten groeien moet de eigenaar de juiste houding en mentaliteit hebben en openstaan voor het motto 'let's get growing' in plaats van 'business as usual'.
Eén van de grootste veranderingen voor kleine ondernemers is het loslaten van hun vertrouwde strategie en het ontwikkelen van een nieuwe manier van werken om bedrijfsgroei te realiseren. De beste manier om dit tot stand te brengen is het stellen van haalbare streefcijfers en -doelen (zoals het verdienen van een bepaald bedrag in een specifieke periode) zodat je het bedrijf kunt ontwikkelen op een gerichte manier.
Het vinden van aanvullende financiële middelen is vaak de grootste moeilijkheid voor ondernemers die hun kleine bedrijf willen vergroten. Veel kleine bedrijven streven naar een partnerschap met een grotere firma om groei te stimuleren, wat kan zorgen voor financiële steun in ruil voor producten en diensten.
Een partnerschap met een gevestigd bedrijf zorgt niet altijd voor extra geld in je zak, maar het schept mogelijkheden die kunnen leiden tot bedrijfsgroei. Voordat je contact legt met een mogelijke partner is het belangrijk ervoor te zorgen dat je precies aan kunt geven wat jouw bedrijf te bieden heeft en waarom de andere partij er belang bij heeft om het partnerschap aan te gaan. Het is mogelijk dat je kleine onderneming precies die innovatieve oplossing kan bieden die een groter bedrijf nodig heeft, waar dan een aantrekkelijk investeringsvoorstel tegenover staat.
Als ondernemers herinvesteren in hun bedrijf wordt er een positieve en duidelijke boodschap afgegeven aan andere potentiële investeerders. Het wordt duidelijk dat je volledig achter je producten en diensten staat en dat jouw gezonde bedrijf de moeite van het investeren waard is.
Verbeter de winstmarge en overweeg herinvestering van dit geld in je bedrijf, zodat het kan dienen als aanvullende financiering van groei. Wees geduldig en zet dit voort op de lange termijn voor het opbouwen van een solide, duurzaam en winstgevend bedrijf dat groeit in een tempo passend bij je kasstroom.
Als je hebt geïnvesteerd in een geweldig team mensen wil je vast maximaal profiteren van hun ervaring en vaardigheden. Daarom is het belangrijk om het nut in te zien van delegeren, zodat je belangrijke taken kunt laten uitvoeren door de juiste personen en zodoende je gehele toeleveringsketen kunt stroomlijnen.
Het klinkt makkelijk om taken uit te besteden aan je personeel, maar na jaren hard werken en investeren in je bedrijf kan het moeilijk zijn om de teugels uit handen te geven. Als je de angst om je bedrijfsbelangen aan anderen toe te vertrouwen loslaat, kan delegeren zorgen voor meer tijd om je te concentreren op de ontwikkeling van je kleine bedrijf.
Ondernemingsgroei heeft alles te maken met vooruitgang, dus als je de indruk hebt dat je bedrijf al een tijdje stilstaat, is het tijd om na te denken en met iets nieuws te komen voor het opfrissen en innoveren van het merk.
Jaarlijkse bedrijfsinnovatie hoeft geen enorme kosten, veranderingen of risico te betekenen. Door nieuwe producten en diensten of het aannemen van nieuw personeel met een andere professionele achtergrond kun je het bedrijf verbeteren en laten groeien op een beheersbare manier, zonder stagnatie of verlies van groeidynamiek.
Dankzij jarenlange ervaring met bedrijven heeft SEFE Energy een goed inzicht in de behoeftes van kleine bedrijven en biedt de keuze uit verschillende zakelijke energiecontracten passend bij jouw wensen. Bekijk voor meer informatie onze homepage of bel ons op 0800-4297766.
De beschouwingen, meningen en standpunten in dit artikel zijn die van onze contentproviders en niet die van SEFE Energy zelf. De juistheid, volledigheid en geldigheid van alle verklaringen in dit artikel kunnen niet worden gegarandeerd. SEFE Energy aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele fouten, weglatingen of verklaringen.
Heeft mijn organisatie een bedrijfsinnovatiestrategie nodig?
Omgaan met contant geld: 7 praktische tips voor kleine bedrijven
Waarom bedrijfsleiders over emotionele intelligentie moeten beschikken