Verdachte communicatie melden

Hulp nodig?

Heb je toch nog hulp nodig of wil je iemand van het team spreken, neem dan contact op.
Klantenservice op dit moment gesloten.

Nu er steeds meer meldingen komen van oplichtingstelefoontjes en phishingpogingen, raden we alle klanten van SEFE Energy aan om alert te zijn en te blijven. Het is belangrijk om altijd goed op te letten als het gaat om onverwachte communicatie - van SEFE Energy of een andere leverancier waarmee u werkt.

Hier zijn enkele belangrijke dingen waar je op moet letten en een paar tips om jezelf en jouw bedrijf te beschermen.

Pogingen tot phishing komen helaas steeds vaker voor. Het is daarom altijd belangrijk om hierop alert te blijven. Phishing is een vorm van (internet)fraude waarbij cybercriminelen proberen persoonlijke gegevens of wachtwoorden te stelen. Voor het ontfutselen van gegevens zetten ze verschillende technieken in.

Of ze proberen je op een link te laten klikken waarmee malware kan worden gedownload. Hoewel phishing meestal via e-mail plaatsvindt, kan phishing ook via sms of app-berichten plaatsvinden en oplichting kan ook via de telefoon gebeuren.

Tips om verdachte E-mails te herkennen en te melden

Hier zijn enkele tips om je te helpen verdachte e-mails te herkennen en te melden:

1. Controleer het e-maildomein

Zorg ervoor dat het e-maildomein juist is. Let op eventuele spelfouten of slechte grammatica. Klik nooit op links of onverwachte bijlagen in verdachte e-mails. De domeinnaam is te herkennen aan alles wat achter het @-teken in het e-mailadres staat.
E-mails afkomstig van SEFE Energy (Nederland) kun je herkennen aan:
@sefe-energy.nl
@sefe.eu
@email.sefe-energy.com

2. Controleer de naam van de afzender

De naam van de afzender kan precies hetzelfde zijn, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam.

3. Wees voorzichtig met bijlagen en links

Klik nooit op bijlagen of links als je het niet helemaal vertrouwt. Deze kunnen schadelijke software op je computer installeren of je naar een nepwebsite leiden waar je persoonlijke gegevens moet invullen.

4. Let op dringende acties

Als in de communicatie wordt vermeld dat er zeer dringend actie nodig is, is dit waarschijnlijk oplichting. Neem de tijd om de gegevens van de afzender te controleren.

5. Verifieer verzoeken om bankgegevens te wijzigen

Ontvang je een verzoek om bankgegevens te wijzigen, controleer dan de echtheid van het e-mailbericht door contact op te nemen met een betrouwbaar contact van de organisatie, zoals je accountmanager of het klantenserviceteam.

Bedrijfsgegevens en contactinformatie

Voor de volledigheid: onze bedrijfsgegevens, bank- en/of contactgegevens zijn niet gewijzigd.

Meer informatie over facturen en betaling vind je hier.

Als je een verzoek ontvangt om onze bankgegevens te wijzigen, controleer dan de echtheid van de e-mail met een betrouwbare contactpersoon. Dit kan jouw accountmanager of de klantenservice van SEFE Energy zijn.

Wat te doen bij verdachte e-mails of telefoontjes

We nemen elke poging tot phishing zeer serieus. Als je e-mails, telefoontjes of sms-berichten van SEFE Energy ontvangt die je als verdacht beschouwt, meld dit dan, zodat we dit kunnen registreren en onderzoeken. Dit kun je het best doen door direct contact met ons op te nemen. Onze klantenservice staat klaar om je te helpen en verdere stappen te ondernemen.

Andere Nuttige Bronnen

De website van de Kamer van Koophandel
De website van de Rijksoverheid

opens in new window